hollywood hollywood hollywood hollywood

Läser Hollywood av Charles Bukowski ikväll (flyttar tidigt imorgon bitti, så min midsommar är lugnare än en pensionär spelandes på bingolotto)


MEN. Är jävligt förbannad på Charles Bukowski. Såg en intervju med honom på youtube när han och hans flickvän sitter i en soffa och är fulla. Och så börjar de bråka, varpå han börjar typ SPARKA mot henne och hetsa/skrika mot henne, vilket, såklart, är ett våldsamt och inte okej beteende. Och jävligt många i kommentarsfältet skriver att ja, den tjejen var ju en fitta som sårat honom osv osv (ett ex. dumb cunt, she provoked him). URSÄKTA?  VEM vet det och NÄR är det någonsin okej att bli våldsam mot en annan människa – ALDRIG. Oavsett hur pissigt man blivit behandlad av den människan (dock gäller inte detta i självförsvar, såklart. Jag menar, om någon klubbar ner dig för att sedan stå och sparka dig i magen så var hur våldsam du vill för att rädda dig själv). Men alltså ärligt, vilken skit.


Jag och Bukowski har en knepig relation (han är ju dock dödare än döden själv just nu). Jag gillar att han ”står på de svagas sida” och skriver om exempelvis alkoholister och galningar utan att förminska dem. Det är verklighet och en aningens skevt. Jag gillar det. Men jag fattar inte hans kvinnosyn, jag tycker att den verkar kass helt ärligt. Lite så här: whisky och kvinnor = förbrukningsvaror.


Men det som egentligen är mest skrämmande (jag tror faktiskt inte att Bukowski hade klubbat ner henne på golvet, utan är kanske mer ”barnsligt våldsam” dvs skriker mest, vilket såklart INTE heller är okej) är väl alla kommentarerna om att ”hon förtjänade det”. ALLTSÅ VA. ÅÅÅH. Jag skjuter mig själv snart!!!


Men sedan så tror jag absolut att han var en varm människa och folk pratar om en underliggande humor i böckerna, att han driver lite med det mesta. Men alltså… nej.


Övertyga mig gärna om något annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0