A lung

På väg till Ica. Jag lyssnar på A lung med The knife. Ser fyra killar i 20-års åldern bakom en bil. Ser hur en av dem höjer armen handen näven och slår. Hur den träffade faller, rasar till marken. Alldeles lätt ser det ut, inte ens brutalt. En höjer armen och slår och den andre faller. Men det är brutalt. Och när jag kommer  upp jämsides med dem ser jag hur en kille med ljust hår ligger på marken och hur en kille med mössa pratar häktskt. Hur killen med ljust hår sakta reser sig upp, tittar oroligt och iakttar. Det står två andra killar lite vid sidan av, som för att hålla vakt. Jag ställer mig och tittar. Tittar och tittar. Och de två kollar på mig, i marken, på mig, i marken och jag säger  ”går det bra?” Vilket egentligen kan tolkas till vad som helst, men jag tror att tonfallet gjorde det ganska klart vad jag menade. De säger ”ja, det gör det”.  Jag svarar med ett tveksamt okej. Börjar efter ett tag gå långsamt framåt, men vänder mig om ungefär varannan sekund. Struntar i att jag ser ut som en idiot. Tänker att om de slår igen då. Då jävlar. När jag är säker på att de lämnat honom och går bakom mig så slappnar jag av och börjar gå snabbare. In på Ica. Och de passerar mig där. Tittar undrande på mig. Kanske nyfiket. Och jag undrar om de ser besvikelsen i mig. Att igen igen igen bli så besviken.


När jag betalar i kassan tittar killen som jobbar där mig i ögonen. Länge. Fast han alltid annars bara slänger korta ögonkast.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jag älskar dig mer än någonting annat.

2010-01-29 @ 01:07:05
URL: http://padraicmyprince.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0